Tési-fennsík 25 km 2014.05.11.

2014.05.18

Mint azt a meggyérült túrás posztok is jelzik, mostanság nincs lehetőségem sokat túrázni. Sajnos hétvégén is dolgozom, így nem igazán van időm a természetet járni. Éppen ezért örültem, mikor kiderült, hogy részt vehetek kedvenc teljesítménytúrámon, a Tési-fennsík 25-50 km-es túrán. Mivel a sok kihagyás után nem akartam megszakítani magam, ezért a lájtosabb, 25 km-es útvonalat választottam.

Az időjárás is gondolkodóba ejtette az embert, hisz napok óta esett az eső, és vasárnapra - a túra idejére  -  se jósoltak mást. Ennek megfelelően szemerkélő esőben tettük meg az első 3-4 km-t. A fennsíkra vezető földutakat vastag, csúszós sár borította, ami jelentősen visszavetette kis csapatunk átlagsebességét. Igazán nem is erőltettük a dolgot, mivel kimondottan örömtúrázást beszéltünk meg. Vagyis inkább séta, és a látnivalók, a természet élvezete volt zászlónkra tűzve.

A fennsíkra érve az eső abbamaradt, és a sár is kevesebb volt, mivel onnét hamar a völgybe száguld a víz, így kevésbé lazítja fel a felső platform talaját. Eddig csak napsütésben, némi szárazságot követően értem fel. Most más arcát mutatta a fennsík. Hihetetlen zöld volt minden, amerre a szem ellát. A sok esőzést gyorsan meghálálta a flóra, és buja gyarapodásba kezdett. Amolyan klorofil orgiába.

A panorámában gyönyörködve elfogyasztottuk szerény elemózsiánkat, majd baktattunk tovább. A második ellenőrzőpontot elhagyva elkezdtük a visszaereszkedést a völgybe. Szokatlanul sok friss fakitermeléssel találkoztunk.

A fennsíkról leérve újra a sár lett az úr. Technikai oldalról megközelítve vegyes a kép. Olang bakancsom beázott, viszont Propper taktikai nadrágom jól teljesített. A nadrágról bővebben  itt írok. Itthon - később -  rájöttem, hogy mi történt a bakanccsal. A kicsiny felületű cordura rész, ami pont a cipőfűző és a lábujjak közötti természetes anatomiai hajló ponton helyezkedik el, megadta magát a sok lépéstől. Pontosabban a cordura alatti olantex membrán megtört, s így már nem tudta tovább ellátni vízvisszatartó szerepét. Tanulság: teljesen bőr bakancsot kell venni. :)

A sok dagonyázást követően elértük a harmadik ellenőrzőpontot, ami szokásos módon Bátorkő várának tövében volt. Az ellenőrzőpont specialitása az volt, hogy tulajdonképpen nem is létezett. Se szervező, se lyukasztó, se jelzés nem volt. Erre már a kettes ponton felhívták a figyelmünket, nehogy keresgéléssel töltsük az időnket.

A gondozatlanság és a természet erői miatt - no és ne feledkezzük meg a kedves vandálokról sem - a vár egyre pusztul. Fáj érte a szívem. A romot elhagyva nem a kiírásban szereplő úton tértünk vissza Várpalotára, hanem javaslatomra a völgy feletti gerincen haladtunk. Nem is értem, hogy a szervezők miért nem ezt az útvonalat választják, hisz nyilvánvaló, hogy ugyan azon a sávon visszatérni a rajthelyre, mint amin ide felé jöttünk, nos elég unalmas. Mi saját hatáskörben - a távolságot se nem növelve, se nem csökkentve - ezt az alternatív útvonalat jártuk be. Innét még egy pillantást vethetünk a Bátorkőre, illetve a környező magaslatokra. Vétek kihagyni, és szegény résztvevők többsége nem is ismeri ezt a lehetőséget.

Innét egy rövid séta és némi barlangászkodást követően gyorsan visszaértünk a rajthelyre, mely egyúttal a cél is. A szokásos zsíros kenyér dömping vár minket, természetesen az oklevélen és a kitűzőn kívül. Mi 13.00-kor zártuk a túrát. Azok az 50-es résztvevők, akik 17.00-kor még úton voltak, nos, őket nem irigylem. Ahogy azt a meteorológia előre jelezte, leszakadt az ég. Minden tiszteletem és együttérzésem azoké, akik ekkor még az utolsó km-eket rótták a Várvölgyben.

A szervezőknek köszönet a munkájukért!